Jong 2019-09-11T14:42:23+00:00

M. & M. KRAMER

PASSIE VOOR DUIVEN!

Seizoen 2019

OLR resultaten

Eenhoksraces (OLR) zijn hot. Over de hele wereld schieten zulke hokken de grond uit. En de deelname eraan wordt steeds groter. Je kunt er dan ook serieuze geldprijzen mee winnen, uiteraard afhankelijk van de inleg die dan ook serieus hoog is. Maar er zijn ook wedstrijden waar je voor een schappelijke prijs kunt instappen. Zeg nou zelf, wat is er eerlijker dan een eenhoksrace? Alle duiven worden onder dezelfde omstandigheden verzorgd, hebben allemaal last van dezelfde wind en ligging. Het enige oneerlijke eraan is dat er geen limiet is aan het aantal duiven dat je inzendt. En dat heeft een aantal mensen goed door en zij korven soms wel 100 duiven in op één race. Desalniettemin is het een leuk tijdverdrijf. Je kunt de (trainings)vluchten thuis op je computer volgen en mocht je de finale halen (en dat is vaak nog best lastig), dan kun je vakantiedagen opnemen en er heen vliegen om live de aankomsten mee te maken.

Voor ons is dit het tweede seizoen dat we aan deze OLR’s (One Loft Races) meedoen. Het mooie aan eenhoksraces is dat je het ook samen met anderen kunt beleven. Samen met onze vriend en partner Hsu zijn we begonnen met een paar duiven in China en we behaalden daar meteen de 80e plaats in de finale in een OLR die met circa 10.000 !!!! duiven begon. Verder deden we mee met 6 duiven in Pattaya (Thailand) en daar behaalden we in de halve finale over 420 km. de 6e plaats. Deze duif kwam echter los vooruit aan, maar liep helaas niet snel genoeg over de aankomstantenne en verspeelde daarmee een hele mooie geldprijs. Ook dat is eenhoksracen.

Mijn collega’s op  de bank weten uiteraard ook dat we duiven hebben, en het idee kwam op om een pot te maken en dan mee te doen aan diverse OLR’s. Onder de naam M.& M. Kramer/ The Flying Bankers deden we vorig jaar mee aan twee races, te weten de Ostseeflug Usedom in Duitsland en de Algarve Great Derby (AGD) in Portugal. In Duitsland konden we aardig meedoen en pakten we geld in de finale die eigenlijk iets te snel ging. Meer dan 1700 mpm over 500 km. De finale van de AGD was loodzwaar en daar eindigen we op een mooie 57e plaats. Bovendien hadden we de 6e Asduif. Best knap met 1894 ingeschreven duiven.

Dat smaakte naar meer, dus de pot werd uitgebreid. Dit jaar doen we (weer) mee aan de Algarve Great Derby en we doen mee aan de zware Derby Costa del Sol, waarvan het hok in Malaga (Spanje) is gevestigd. Vandaag kwam de bevestiging dat onze duiven in het internationale geweld goed mee kunnen komen. In Portugal spelen we op een vlucht van 200 km. 11-59-61-164-203 tegen 1935 duiven (8 mee/8 thuis) 50% 1 op 10.

In Spanje spelen we in de halve finale over 303 km. de 6e prijs tegen de nog 885 overgebleven duiven (3 mee).

Ook met enkele toppers uit de Zaanstreek (Kat, Faber, Braspenning, Kuijt en Kramer) hebben we een team gevormd. Onder de naam ‘Zaanse Boys’ doen we mee aan de AGD. Een duifje van Kat behaalde vandaag voor dit team de 27e plaats tegen 1935 duiven.

Word vervolgd.

Derby Costa del Sol – Halve finale – 303 km – 11 september 2019

6/883: NL19-1549591 – Multiplier – ´High Impact´ x ´Humming Sky´ (Bakker x Verkerk)

Algarve Great Derby – 3e Race – 200 km – 11 september 2019

11/1935: NL19-1549527 – Algo Trader – ‘Jens’ x ‘Shannon’ (100% Kramer)

NPO Fontenay F35 (513 km), 31 augustus 2019

&

Lennik N35 (190 km), 31 augustus 2019

Het is niet altijd feest… en je kon het zien aankomen.

De voorspelling voor zaterdag 31 augustus: Zuidoostenwind en warm. Dan moet je al gaan nadenken of je het risico wilt nemen om je hele vliegploeg in te korven. Want de ervaring leert dat dit weertype meestal geen vluchten oplevert die soepel verlopen. Toch hebben we besloten om er voor te gaan. De duiven waren prima in orde en hebben al veel lastige vluchten gehad en zijn toch  steeds (vroeg) thuisgekomen. Ook nog overwogen om alleen de duivinnen in te korven, maar dit jaar hebben we steeds doffers voorop dus dat durfden we niet aan. Dus we hebben weloverwogen het risico genomen om er vol voor te gaan.

De eerste test kwam ’s ochtends met een natoervlucht vanuit Lennik (193 km.). Hiervoor hebben we een ploeg van circa 30 zeer onervaren duiven. Het betreft wat late jongen, gewonde duiven die hersteld zijn en achterblijvers die weken later thuiskwamen. Kortom, niet echt een ploeg waar je iets van mag verwachten. Bovendien nog maar hun 2e officiële wedvlucht. Gelost om 8.30 uur met vrij weinig wind halen ze tegenwoordig al 90 km per uur dus de verwachte aankomsttijd was ergens tussen 10:25 en 10:35.

Op dezelfde tijd (10:29) dat de eerste tijd in de verenigingsapp verschijnt, hangt een rode doffer hoog boven het hok en lijkt te genieten van de thermiek want hij blijft tergend lang zweven en klapperen. Op een gegeven moment besluit hij toch naar beneden te komen en op hetzelfde moment dat hij de antenne aantikt, komt een duif als een speer naar de klep gevlogen en finisht daardoor 1 seconde eerder. Vervolgens kwam de één nog mooier en sneller aan dan de ander en was het echt genieten. Met een 5e en 6e plaats tegen 1.512 duiven en een prima prijspercentage, gaf dat veel vertrouwen voor de middagvlucht Fontenay.

Maar hoe anders verliep het.

Met compuclub live stand by werden de aankomsten gevolgd en de verwachte aankomsttijden bijgesteld. Om de (toen) snelste Zuidhollandse duif te kloppen moest om 14:29 geklokt worden, maar al wat er kwam, geen duif. En als je zelf geen duif krijgt, dan krijgt een ander ze wel. Dan rond 14:51 beginnen de duiven in de vereniging te vallen en als je dan nog tien minuten moet wachten, dan weet je dat een topresultaat er niet in zit. Maar goed, een keer niet vroeg zitten kan natuurlijk gebeuren. De duiven kwamen echter zodanig slecht dat een ramp er aan zat te komen. ’s Avonds waren we dan ook niet erg vrolijk om het zacht uit te drukken. Gelukkig kwamen ze de volgende ochtend nog goed door, dus uiteindelijk viel de ramp wel mee. Een 38e NPO is voor velen een goed resultaat maar voor ons niet. Toch zijn we er blij mee. We stonden bovenaan in het prestigieuze Keizerkampioenschap van de Fondclub Noord-Holland wat we vorig jaar wonnen. Dan moet je een vroege duif klokken en een aangewezen duif. En dat geluk hadden we dan wel want we klokken onze 2e getekende, een dochter van TGV, op een redelijke tijd en halen daarmee veel punten binnen. Ook de vorige vlucht zorgde een kind van TGV voor de aangewezen punten. Dus we handhaven met nog één vlucht te gaan de koppositie.

Al met al een bewogen en emotioneel weekend en blijdschap met elke duif die nakwam en nog nakomt.

NPO Fontenay F35 (513 km), 31 augustus 2019

38/2130: – V – NL19-3936219 – ´Maximus´ x ´Golden Sanne´ (Verkerk (eig. S. Göbel) x Kramer)

77/2130: – V – NL19-1549523‘TGV’ x ‘Dagobert D. x Mona Lisa’ (Kramer x Verkerk (eig. S. Göbel))

86/2130: – V – NL19-1549546‘TGV’ x ‘Inteelt Olympiade’ (Kramer x Heremans)

69/2130: CHN19-0369801 – V – ‘Blueliner’ x ‘Strong Lady’ (100% Kramer)

109/2130: CHN19-0369810 – V – ‘Jens’ x ‘Shannon’ (100% Kramer)

Lennik N35 (190 km), 31 augustus 2019

5/1512: NL19-1549521 – V – ´Juno´ x ´Oyster Perpetual (= dochter ‘Black Rolex´ eig. R. Faber) (Kramer x org. Faber)

6/1512: CHN19-0369815 – M – ‘Pantex’ x ‘Ethora’ (org. Kuyt x Kramer)

NPO Pt. St. Maxence F33 (387 km), 16 Augustus 2019

Wat moet je doen als de weersvoorspelling voor het weekeinde heel slecht is? Flexibel zijn! Voor de eerste keer sinds mensenheugenis werd in Noord-Holland een wedstrijd op vrijdag gehouden. Niet ideaal voor sommige werkende mensen, maar als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. En het werd uiteindelijk een mooie vlucht zonder noemenswaardige verliezen. Maar natuurlijk was het een mooie vlucht voor ons. Want voor de 3e keer dit jaar was de provinciale winst voor ons. Na Fontenay en Argenton met de oude duiven, werd nu de zege op Pont Saint Maxence (387 km.) met de jonge duiven binnengehaald.

Gelost om 9:05 op vrijdagochtend in Pont Saint Maxence, vlogen de jonge duiven met hoge snelheid vanwege een matige tot krachtige zuidwestenwind richting Noord-Holland. De duiven van Zuid-Holland werden een kwartier later gelost op dezelfde losplaats, dus hun snelheden konden richtinggevend zijn. Rond 12:10 kwamen de eerste snelheden binnen en de snelsten gingen rond de 1760 meter per minuut. Dat zou betekenen dat onze duiven iets voor 12:45 zouden moeten komen. Maar elke lossing staat op zich, ook al zit er maar een kwartier tussen. Het duurde tot 12:53:53 toen een duif uit het oosten boven het hok cirkelde en naar beneden kwam. Gelukkig niks verspeeld dit keer. En  op de verenigingsapp was ook nog niets gemeld dus dat was gunstig. Na een minuut kwam een groepje van 3 boven het hok, maar die doken op een hoog gebouw in de buurt. Na enige tijd kwam er een duif vanaf en die werd geklokt om 12:55:58. En toen was het even stil, totdat er rond 12:59 circa 15 duiven aankwamen die maar slecht naar binnen gingen. Kortom, provinciaal een 1e en 11e prijs en dan valt het even stil. Maar wel 29 van de 44 prijs (M&M en Team Kramer-Hsu gezamenlijk).

Degene die verantwoordelijk is voor de ‘Triple’ is de NL19-1549520. Een klein krasdoffertje dat voordien nog geen grote wapenfeiten heeft laten zien. Maar wel met een droomafstamming. Zijn vader is een 100% Verkerk en komt uit Goofy x Eyecatcher. Deze winter hebben we een samenkweek gedaan met vader en zoon Göbel. Zij bezitten enkele rechtstreekse Verkerken uit de goede koppels en wij hebben ook wat knappe duiven zitten voor de dagfond dus die deal was snel beklonken. De moeder van de 520 is onze superkweekduivin Jasmijn. Zelf speelde ze een o.a. 2e provinciaal, maar ze is nu moeder van TGV, beste dagfondduif van Nederland 2018 WHZB-TBOTB, Bakero, 1e NPO Fontenay 2019 en nu dus de 520 die de 1e NPO Pont St. Maxence speelt.

De 11e NPO wordt gewonnen door de CHN19-0369810. Een prachtige duivin uit Jens (1e NPO Vierzon) x Shannon, dochter Mr. Veenendaal en moeder van de 6e asduif in de Algarve Great Derby 2018. In tegenstelling tot de 520 heeft zij al eerder laten zien dat ze talent heeft. Ze vloog eerder al een 23e tegen 2822 duiven, een 66e tegen 2025 duiven en een 84e tegen 5701 duiven.

1/3592: NL19-1549520 – M – ´Maximus´ x ´Jasmijn´ (Verkerk (eig. S. Göbel) x Kramer)

11/3592: CHN19-0369810 – V – ‘Jens’ x ‘Shannon’ (100% Kramer)

Peronne F32 (314 km), 10 augustus 2019

Gejaagd door de wind…

Het was al een aantal dagen bekend dat het op zaterdag stormachtig zou worden. Het was dan ook de vraag of de duiven gelost zouden worden. En jawel, om 7:45 uur gingen de duiven los met ZW 7 op de staart. Rond 10:06 komen er 4 tegelijk maar door de harde wind hebben ze moeite om te landen. De eerste landt maar blijft vervolgens op het dak zitten. Een andere duif tikt vervolgens als eerste de antenne aan om 10:07:13. Helaas worden 2 duiven van de 4 niet geconstateerd, dus snel zoeken waar ze zitten. Eén was een rode  en was snel gevonden en handmatig over de antenne gehaald. De andere was spoorloos tussen de thuisblijvers en wordt uiteindelijk 12 minuten na aankomst geklokt. Na de eerste 4 was het een paar minuten stil en dat is toch raar voor een vluchtje van 314 km. Uiteindelijk bleken het 4 (waarvan drie geklokt) hele vroege duiven te zijn in de afdeling. Met 5-13-17-72-74-84 tegen 5.701 duiven mogen we dik tevreden zijn.

5/5701: NL19-1549518 – M – Super Harry x ‘Andy M. x Euphoria’ (Team GPS x Verkerk  (eig. S. Göbel))

72/5701: NL19-1549523 – V – TGV x ‘Dagobert D. x Mona Lisa’ (Kramer x Verkerk (eig. S. Göbel))

74/5701: NL19-1549530 – V – ‘C. John x Snip’ alias ‘Snippie’ x Svetlana (Verkerk(eig. S. Göbel)  x Verkerk (eig. M. & M. Kramer))

13/5701: CHN19-0369804 – M – Vitali x Grdson New Bliksem (Kramer x Vandenabeele (eig. H. Hsu))

17/5701: NL19-1549577 – M – Valiant x Sister Juno (Bakker x Kramer)

84/5701: CHN19-0369810 – V – Jens x Shannon (100% Kramer)

Afsluiting Jong Kort vlucht-programma J25, J27, J28, J29 en N31

Na 5 korte jonge duivenvluchten kunnen we een tussenbalans opmaken. Het ging goed getuige de hoge klasseringen in de klassementen van zowel M&M Kramer en Team Kramer-Hsu. Maar niet zo goed als vorig jaar toen de fantastische series en 1e prijzen bijna als vanzelf(sprekend) binnenrolden. Dit jaar elke vlucht wel een vroege duif, maar geen overmacht. En vooral de prijspercentages zijn te laag voor ons doen (geen 50%) met als gevolg ook geen rits aan jongen asduiven zoals vorig jaar. 18 bij de eerste 20 in de regio was ook wel een beetje veel van het goede. Maar met de serie aan jonge duiven midfond vluchten zijn er weer nieuwe kansen. En laten we wel wezen, daar zijn onze duiven beter geschikt voor. Dus we gaan er weer vol tegenaan en laten we hopen dat het weer een beetje meezit.